• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Etikettarkiv: vegetariskt

Sommarpasta med kantareller & spenat

21 torsdag Jul 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, pasta, vegetariskt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, pasta, vegetariskt

pasta m kantareller & spenat

Äntligen en liten smula sol och sommar. Det var så varmt att vi kunde äta middag på uteplatsen.

Ja, alltså. Man fick klä på sig…

Men det blev läge för en av sommarens höjdare: kantareller. Här med lök och pasta, spenat, vitlök & parmesan.

Det här behövs till 2 personer:
250 g kantareller eller annan svamp
olivolja
salt & svartpeppar
1 färsk knipplök, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 liten påse spenat, 65 g
ett par drivor riven parmesan

Pasta efter tycke och smak

Gör så här:
Skrapa bort jord och sånt från svampen. Skär den i mindre bitar. Stek i lite olivolja tills vätskan kokat in. Lägg ner löken och stek ett par minuter på medelvärme. I med vitlök, mera olivolja och ganska mycket salt & svartpeppar. Stek tills allt är klart. Blanda ner spenaten.

Strö över riven parmesan, gärna en liten driva. Ät & njut.

Jag har sett recept där 200 g kantareller ska räcka till 4 personer. Den som hittar på den typen av recept är nog ingen kantarellälskare…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Färskpotatissallad med oliver & soltorkade tomater

14 torsdag Jul 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, smårätt, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

klimatsmart, smårätt, tillbehör, vegetariskt

pot sallad m oliver o tomat

”Sommaren är kort
Det mesta regnar bort…”

Ungefär så känns vädret den här sommaren. Man behöver inte direkt oroa sig för att man ska bränna sig på stranden…

Men då får man hitta på andra saker. Imorgon har jag tänkt att gå loss på ett gäng syrener som står i hörnet av trädgården. De har liksom glömt bort att träd och buskar ska stå upp. Istället har de intagit en alltmer liggande hållning.

Jag läste på nätet att man sågar av buskarna 30 cm över marken. Om man förnyar en tredjedel varje år – så har de förmåga att växa och utvecklas.

Alltså, imorgon är det fram med sågen; det gäller bara att akta tummen.

”Denna dagen, ett liv” som farbror Melker sade i Saltkråkan.

Om man inte vill såga ner syrener kan man gå in i köket och laga lite mat. Färskpotatissallad med oliver & soltorkade tomater funkar bra till rökt fisk eller charkuterier eller en grillad biff. Eller kanske som en sommarlunch med bröd och kokt ägg.

Det här behövs till 4 – 5 personer:
1 kg färskpotatis
2 knipplökar
200 g gröna bönor
1,5 dl urkärnade gröna oliver, skurna i kvartar
1,5 dl finstrimlade soltorkade tomater
salt & svartpeppar

Dressing
9 msk olja (1,25 dl) (olivolja + olja från de soltorkade tomaterna)
3 msk vit balsamvinäger (0,5 dl)
3 msk vatten (0,5 dl)
salt & svartpeppar

Gör så här:
Skrapa eller skala potatisen. Skär den i mindre bitar och koka den. Skala och hacka löken. Kvartera oliverna och strimla tomaterna.

Blanda ihop dressingen. För de som inte vill stå och mäta med matskedsmåttet finns ungefärliga mängder i deciliter.

Blanda potatissalladen med dressingen.

Glöm inte bort salt & svartpeppar. Det höjer livskänslan flera grader – eller vad det nu var farbror Melker sade.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Halloumi & aubergine med rosmarin & honung

30 torsdag Jun 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in grillat, huvudrätt, mat

≈ 2 kommentarer

Etiketter

grillat, huvudrätt, vegetariskt

Hallå köttätare. Man behöver inte äta kött varje dag – inte ens om man vill unna sig ett glas rödvin i sommarskymningen.

Ugnsstekt aubergine är mild och smakrikt. Stekt eller grillad halloumi är salt, piggt och smakrikt. Om man penslar över rosmarin & honung blir det ett fräscht alternativ – utan kött.

Det här behövs till 2 personer:halloumi & aubergine 2
250 g halloumi
svartpeppar
1 aubergine, ca 300 g
olivolja
salt & svartpeppar

Rosmarinolja
2 msk honung
3 – 4 kvistar rosmarin, bara ”barren”
2 msk olivolja

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Skiva auberginen och lägg skivorna på ett fat. Salta lätt och låt det stå i 20 minuter, torka sedan bort saltet. (Eller kör auberginen i mikron ett par minuter på ganska låg effekt, det funkar faktiskt lika bra.)

Lägg skivorna i en oljad ugnsform. Pensla med olja, svartpeppra och ställ in i ugnen i 15 minuter. Vänd skivorna, pensla med olja. Salta och svartpeppra, kör i ytterligare 10 – 15 minuter.

Hacka rosmarinen. Värm olja, honung och rosmarin och låt den koka ett par minuter.

Skiva halloumin. Stek i olivolja på hög värme en kort stund, bara så att osten får färg – eller grilla ostskivorna.

Lägg upp halloumi och aubergine. Pensla med rosmarinoljan.

Ät gärna med klyftpotatis eller ugnsstekt färskpotatis. Kanske ett glas rödvin, det är ju i alla fall sommar.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Chimichurri – en god rödgrön röra

22 onsdag Jun 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in grillat, mat, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

grillat, sås & röra, tillbehör, vegetariskt

chimichurri

Den förre moderatledaren fick något avvisande i blicken när han talade om den ”rödgröna röran”. Det måste bero på att han aldrig har käkat Chimichurri, en fräsch örtolja med chili, persilja och vitlök.

Ät den tillsammans med en grillad eller stekt biff, istället för vitlökssmör. Och prata sedan aldrig illa om rödgröna röror…

Det här behövs till ca 6 personer:
2,5 dl olivolja
4 röda chili, spansk peppar, urkärnade
2 buntar persilja (krus- eller bladpersilja)
2 schalottenlökar
4 vitlöksklyftor, skalade
1 – 2 msk pressad citron eller lime
1 msk rivet skal av eko-citron eller lime
1 dryg tsk salt
0,5 dl vit balsamvinäger

Gör så här:
Hacka persilja, chili och schalottenlök. Riv citron och vitlök. Blanda ihop med olivolja, pressad citron, vinäger och salt. Låt örtoljan står i kylen en stund så smakerna hinner mogna.

Vi åt chimichurrin tillsammans med grillad högrev. Inte en smaklök var ledsen.

Inte ens Carl Bildt skulle varit ledsen. Jag kanske ska bjuda honom nästa gång…

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Grillad rotselleri med spiskumminglaze

20 måndag Jun 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in grillat, mat, smårätt, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

klimatsmart, sås & röra, smårätt, tillbehör, vegetariskt

Sugen på att grilla grönt? Eller letar du efter ett tillbehör till köttet?

Lägg rotselleri på grillen, men kör den först i ugnen – annars får man stå vid grillen i fjorton evigheter.

Och du, testa spiskumminglazen. Den är suverän till nötkött.

Det här behövs till 3 (mat) – 6 (tillbehör) personer:
1 rotselleri, kanske 800 g
olja

Spiskumminglaze
4 msk kinesisk soja
1 msk svartpeppar från kvarnen
1 msk spiskummin
2 msk honung

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Skölj rotsellerin och lägg den i en oljad ugnsform och kör den 2 timmar i ugnen.

Ta ut sellerin och låt den svalna lite. Skär bort skalet och klyfta rotknölen. Grilla klyftorna tills de är varma, pensla med spiskumminglaze. (Akta så de inte blir brända av glazen).

Glazen
Ta en kastrull och häll i soja, svartpeppar, spiskummin och honung. Småkoka  till en lite simmig konsistens.

Vi åt grillad rotselleri tillsammans med grillad högrev – det var en perfect match. Recept på högrev hittar du här.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Omelette aux épinards – spenatomelett

11 onsdag Maj 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, mat, smårätt, vardagsmat, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fransk mat, huvudrätt, klimatsmart, smårätt, under 20:-, vardagsmat, vegetariskt

spenatomelett

Jag vet inte hur det är för dig när du gör omelett. Men för mig brukar det sällan bli så där tjusigt som det står i kokböckerna.

”Vänd omeletten med hjälp av ett lock… Låt den glida ner på ett fat…”

Det enda som brukar hända är att tufsar av omeletten åker ner på tallriken – och allt ser ut som om en fem-åring har gjort äggröra för första gången i sitt liv.

Men det finns ett mycket enklare sätt att göra omelett: stoppa in den i ugnen! Där har den här franska spenatomeletten fått bo i 20 minuter – och mina nerver var helt under kontroll när det var dags för middag.

Det här behövs till 3 personer (huvudrätt) eller 6 personer (brunch):
500 g spenat
olivolja
1 – 2 vitlöksklyftor, pressade
salt & svartpeppar

8 ägg
½ dl mjölk
2 msk olivolja
ca 1 tsk salt
svartpeppar

Och därtill om man vill: potatis, bacon, fetaost, tomat…

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Låt spenaten smälta ner tillsammans med lite olivolja och pressad vitlök. Fräs tills all vätska försvunnit. Krydda på ordentligt med salt & svartpeppar.

Knäck äggen och blanda (vispa lite lätt) med mjölk, olivolja, salt & svartpeppar.

Olja en ugnsform och häll ner spenaten. Toppa med äggsmeten och sätt in i ugnen. Stäng av den efter 15 minuter och låt den stå kvar i ytterligare ca 5 minuter tills omeletten nästan har blivit helt fast.

Omelette aux épinards är franskt bonnakäk. Och kanske just därför finns det massor av varianter och fyllningar. Man kan blanda ner lite riven smakrik ost i omeletten eller hackad persilja. Man ersätta spenaten med stekt lök eller tomat eller bacon eller potatis…

Huvudsaken är att man blir mätt och nöjd – så var det i bondesamhället. Och handen på hjärtat, en vanlig vardag räcker det fortfarande rätt långt.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Smålyxig pasta med champinjoner, tomat & mozzarella

08 söndag Maj 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, pasta, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, pasta, vardagsmat, vegetariskt

pasta svamp, tomat o mozzarella

Jag tror att det finns två helt olika inställningar till mat. Antingen gillar man mat för att den ser bra ut eller också gillar man mat för att den är god.

Den här pastan med svamp, tomat & mozzarella är fyllig och smakrik – god helt enkelt. Men tillhör man de där som mest är ute efter den eleganta maten så ska man hoppa över lök och mozzarella. De sakerna liksom geggar ihop såsen – visserligen är det rött av tomaterna och grönt av basilikan, men så särskilt elegant blir det inte.

Däremot gott – och för mig är det själva poängen.

Det här behövs för 3 personer:
1 gul lök
olivolja
400 g skogschampinjoner eller annan svamp
salt & svartpeppar
2 – 3 klyftor vitlök, skalad
250 g körsbärstomater, skuren i kvartar
125 mozzarella, riven
½ kruka basilika, strimlad

God pasta

Gör så här:
Skala och finhacka löken. Fräs den på ganska låg värme i olivolja. Skölj/torka av svampen och skiva den. Lägg den i pannan med lök och fräs till all vätska kokat in. Salt, peppra & pressa i vitlöken. Stek en liten stund.

I med de kvarterade tomaterna. Låt allt bli riktigt varm. Rör ner riven mozzarella och strimlad basilika.

Ät med en god pastasort, men gör det på en gång innan mozzarellan hinner kallna.

I glaset? Kanske ett lätt italienskt rödvin. Ja, du läste rätt – till och med i det Alsaceförlovade landet kan man bli sugen på italienskt rödvin…

Ja, det ska kanske tilläggas. Det här receptet är eget, men inspirationen kommer från den ganska nya vegetariska bloggen Vegokäk. Jag har kikat runt där och fått massor av idéer från alla goda pastarätter.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Vårmeny för dagar när livet är ovanligt lätt att leva

06 fredag Maj 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in alsacevin, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, mat, meny, ost & efterrätt, smårätt, vegetariskt, vin, vitt vin

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

alsacevin, förrätt, fisk & skaldjur, fransk mat, huvudrätt, ost & efterrätt, rosévin, vegetariskt, vitt vin

puycheric 2014

Sista gången jag funderade på att bli läkare var i sju års-åldern. Jag hade varit hos doktorn och tyckte att det fanns två häftiga jobb i världen. Antingen skulle man köra lastbil eller också skulle man gå runt med vit rock och bota människor.

Det här var ganska länge sedan, typ 50 år sedan. Men viljan att bota människor tycks finnas kvar, fast nu tror jag mer på mat och umgänge.

Det är botemedlet mot vintern och allt frysande, alla uppdragna axlar som har skyddat mot novembers tristess och februaris snöyra. Nu är det vår, och äntligen kan sommarmänniskor som jag börja leva.

Mitt recept för den som vill tina upp från vintern ser ut så här:

Ta ett par rostade baguetteskivor och toppa med lite Brandade, den kryddiga provencalska torskröran. Lägg upp ett par oliver och plocka fram en flaska rosé, gärna Puycheric som har piggnat till i år. Sätt dig på balkongen eller uteplatsen, sippa på vinet och ta lite tilltugg – glöm inte vännerna. Prata med varandra och se solen försvinna bakom trädtopparna.

När det börjar bli lite svalt ute travar ni in i köket, njuter en smula av värmen från ugnen där Sparris rostas med feta, pinjekärnor & honung. (Gratängformen kan stå färdig så att det bara är att trycka in den i ugnen.)

På samma sätt är det med huvudrätten, Rödspätta med serranoskinka, basilika-smörsås & stekt tomat. Ugnsformen med de rullade spättafiléerna kan stå färdig, bara att köra den i ugnen.  (Det är rätt praktiskt om såsen och tillbehören är förberedda också – så slipper du parkera i köket.)

Efter fisken är läge att bara sitta och prata en stund. Kan vara bra med en extra flaska vin. Jag skulle nog välja en fräsch Pinot Gris med hyfsad syra, så det inte blir den där kladdiga, platta känslan som druvan kan ge om man har otur. Kanske ett par flaskor från kooperativet i Turckheim i Alsace.

Till sist höjdpunkten för alla dessertälskare Citrontarte med jordgubbssås. Gott, sött men ändå fräsch när syran från citronen balanserar det söta.

Och så en kopp kaffe. Sedan kan man sitta kvar länge vid bordet och prata.

Men det bästa av allt: medicinen mot vinterns köld och trötthet fortsätter på dagarna. På söndag ska det bli mellan 20 och 25 grader varmt.

rullad rödspätta m serranoskinka

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsbakad lök med kornotto & stekt svamp

28 torsdag Apr 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in vardagsmat, vegetariskt

≈ 1 kommentar

Etiketter

klimatsmart, under 20:-, vardagsmat, vegetariskt

ugnsbakad lök m kornotto

Tänk att aldrig få spela huvudrollen utan alltid vara i bakgrunden och hjälpa fram andra. Bara finnas där i köttfärssåsen och grytan.

Just så ser livet ut för löken, en av världens vanligaste – och mest osynliga – grönsaker. Men här får den kliva fram i ljuset och själv definiera rätten. Efter en timme i ugnen blir den mild, söt och god.

Ge löken den chansen – det är den värd!

Det här behövs till 3 – 4 personer:
750 g lök, gul eller röd
olivolja
salt & svartpeppar
2 nypor torkad timjan, ca 2 tsk
hyvlat smör, ca 40 g

Kornotto
1/2 gul lök
smör eller olivolja
salt & vitpeppar
5 dl kycklingbuljong eller vegetarisk buljong av fond eller tärning
2,5 dl matkorn (förkokt)
1,5 dl riven smakrik ost, t ex parmesan eller lagrad Herrgård

Tillbehör
stekt svamp
några droppa röd balsamvinäger
rillette

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Skala och halvera löken. Lägg den i en oljad ugnsform. Krydda med salt, peppar & torkad timjan. Hyvla över smör. Ställ in i ugnen i en dryg timme. Vänd om löken ser ut att brännas.

Kornotto
Skala och finhacka löken. Fräs löken mjuk i smör eller olja – det tar 5 – 10 minuter. Salta & vitpeppra. Lägg i matkornet. Fräs och häll på buljongen (lite extra buljong för att det ska bli en krämig kornotto). Koka 8 minuter eller så lång tid som det står på förpackningen. Rör om ibland.

När kornen är färdiga ska det finnas lite vätska kvar – som i en risotto. Rör ner den rivna osten.

Ät & njut. Ugnsbakad lök får en mild och lite söt smak som funkar utmärkt tillsammans med ett par droppar röd balsamvinäger. Men ta bort det yttersta skalet på löken innan du äter; det torkar ibland en smula.

Vi år ugnsbakad lök tillsammans med den franska ”fläskköttsröran” rillette. Milt och gott…

Vill du göra egen rillette, så hittar du ett recept HÄR.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

22 fredag Apr 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, pasta, vegetariskt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, pasta, under 20:-, vegetariskt

Känner du igen texten från Nationsteaterns ”På fredagskvällen bubblar det i blodet, man är…”?

I så fall har du kommit en bit genom livet, i alla fall om du minns när de spelade den på 70-talet. Och då är chansen hyfsat stor att det är dags för en uppdatering av texten.

Kanske passar det bättre med: På fredagskvällen bubblar det i blodet, man är trött.

Just i det läget – när det är fredag och man är trött – är det bra med en enkel, men smakrik fredagspasta. Ja, och så ett glas rödvin, såklart.

Det här behövs till 2 – 3 personer:
250 g spenat (bladspenat)
lite olivolja
1 dl crème fraiche, 34 %
1 dl mjöl (eller ytterligare 1 dl crème fraiche)
100 g chèvre
1 liten näve valnötter (om man vill)
salt & svartpeppar

Och en pastasort som du gillar

Gör så här:
Fräs spenat i lite olja tills all vätska har kokat in. Häll i crème fraiche och mjölk, och koka såsen ett par minuter. Lägg i chèvre skuren i mindre bitar. Värm så osten smälter. Mosa ev lite med gaffel. I med de hackade valnötterna och låt allt bli varmt. Klart.

Ja, man måste koka pastan såklart…

Den som säger att fett inte är gott, den ljuger. Pasta med chèvre, spenat & valnötter blir godare med bara crème fraiche. Men det tar emot i mellanmjölkstarmen att hälla i 2 dl fet crème fraiche och toppa anrättningen med 100 g chèvre…

Fast det klart. Om man tar bort pastan så kan man ju säga att man tillfälligt gått över till LCHF.

Men hacka gärna valnötterna ganska smått, och ta inte för många. Den lite bittra smaken i nötterna tar annars gärna över anrättningen alltför mycket.

Vi drack ett glas rött vin till maten, en vanlig Les Dauphins från Rhône-dalen. Men testa gärna med en Sauvignon Blanc. Det är en fantastisk druva till getosten, som jag tror skulle passa riktigt bra även här.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Lena i Wales om Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning | Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 307 207 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d