• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: tillbehör

Oxrullader med björnbär & bacon – tradition med modern twist

08 fredag Maj 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, nötkött, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, nöt, sås & röra, tillbehör

oxrulader m bacon & björnbär

Vad åt man till söndagsmiddag för 50 – 60 år sedan? Du vet när Vällingby och Kortedala var nya förorter och det fortfarande fanns hemmafruar. När man drömde om att äntligen få råd att köpa bil och en resa till Mallorca var något oerhört exotisk…

Chansen är hyfsat stor att en och annan familj satte fram oxrullader. Ibland tillsammans med potatismos, men alltid med den obligatoriska saltgurkan.

Den saltade gurkan har jag aldrig förstått mig på. Men oxrullader är spännande, så jag testade rullader med björnbär, lök & bacon. Såsen är gjord på rödvin, buljong och crème fraiche. Och potatismoset bytte jag ut mot blomkålspuré.

Det här är ny mat som ändå följer upptrampade stigar.

Det här behövs till 4 personer:
650 g lövbiff
olivolja
salt & svartpeppar
1 pkt tärnad bacon (140 g)
2 schalottenlökar
125 g björnbär
2,5 dl vatten
1 dl rött vin, inte alltför strävt
1 dl crème fraiche, 34 %
4 tsk fransk senap
1,5 tsk majsena/majsstärkelse
några droppar kinesisk soja

Blomkålspuré
500 g blomkål
ca 7 dl kycklingbuljong (vatten + tärning eller fond)
drygt 1 dl kokspad
drygt 1 dl crème fraiche
salt & vitpeppar

Gör så här:
Hacka schalottenlöken. Lägg lövbiffen på plastfolie och banka/tryck ut skivorna så att de blir större. Salta & svartpeppra.

Fräs bacon tills det är nästan knaprigt. Lägg ner löken och fräs en stund till.

Blanda lök, bacon och björnbär till fyllning. Lägg en klick på varje lövbiff (i mitten men ganska nära den bredare änden). Vik in sidorna på lövbiffarna, rulla ihop dem och fäst med en tandpetare.

Bryn ruladerna runt om i olivolja. Använd en tjockbottnad gryta eller en traktörpanna. Häll på vattnet och låt ruladerna koka 20 minuter på ganska svag värme.

Häll på vin, crème fraiche och senap. Låt grytan koka 5 minuter utan lock. Rör ut majstärkelse i lite vatten. Häll i och koka ett par minuter. Smaka av med kinesisk soja.

Blomkålspuré
Skär blomkålen i mindre bitar. Koka i hönsbuljong tills blomkålen är mjuk.

Häll av kokvattnet, men spara det. Mixa blomkålen med crème fraiche & kokspad. Salta & vitpeppra. Häll tillbaka i grytan och värm upp.

Vi åt oxruladerna med klyftpotatis och sugar snaps. Till drack vi en flaska Guigal Chateauneuf-du-Pape.

Ingen saknade saltgurkan.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Grillade revbensspjäll med kryddig BBQ-glaze

27 måndag Apr 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, grillat, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, grillat, huvudrätt, sås & röra, tillbehör

grillade revben m bbq2

Det skulle bli grillpremiär i helgen. Jag hade gjort allt: Köpt grillkol och tittat till grillen. Köpt revben och kokat dem i 1,5 timmar. Låtit dem svalna i lagen. Gjort egen BBQ-sås. Letat upp mina gamla recept på fransk potatissallad och mangosallad.

Men just när jag skulle kliva ut till grillen började små droppar falla från den nyss blåa himlen. WTF.

Revbenen fick köras under grillelementet i ugnen istället. Det funkade bra det också; de blev just så där supermöra och kryddiga som det var meningen.

Det här behövs till 4 personer:
1,2 kg långa, tunna revbensspjäll
vatten så det täcker
1 morot, skalad
1 gul lök, skalad
2 vitlöksklyftor, skalade
1 lagerblad
ganska mycket salt, kanske 1 msk
gärna en skvätt vitt, torrt vin

BBQ-glaze & sås
1 schalottenlök, skalad
2 + 2 msk olivolja
1 chili, spansk peppar, sköljd och urkärnad
½ dl tomatpuré
2 tomater, urkärnade
3 + 1 vitlöksklyftor, skalade
2 msk honung
½ dl mörk soja
2 – 3 msk vit balsamvinäger
mycket svartpeppar
lite salt

Gör så här:
Lägg revbenen i en gryta (dela dem om det är ett långt spjäll). Häll på vatten så att det täcker. Koka upp och skumma bort allt skum som bildas. Lägg i morot, lök, vitlök och lagerblad. Salta och häll i en skvätt vin. Koka på ganska svag värme i 1,5 timmar. Låt revbenen svalna i lagen.

BBQ-glaze
Hacka lök. Strimla chili. Halvera tomaterna och tryck ut kärnorna med fingrarna.  Skär dem i små bitar.

Fräs löken i olja. Lägg i chili och tomatpuré, fräs en stund till. I med tomater, vitlök honung, soja och vinäger. Krydda med salt & svartpeppar. Koka i 20 minuter. Ha i ytterligare vitlök och lite olja för att höja smaken på slutet.

Pensla de kalla revbenen med glazen. Grilla om vädret är okej. Annars får du göra som jag och köra dem ett par minuter på varje sida under ugnens grillelement. Revbenen ska bli varma – och glazen ska liksom ”fastna”.

Ställ fram resten av BBQ-såsen/glazen på bordet. Ät och njut. Gärna tillsammans med Fransk potatissallad och Mangosallad.

Släng inte buljongen! Det är fantastiskt god om man tillsätter lite mer syra, t ex en pressad citronklyfta, och reducerar den lite. Den här gången kokade jag ner ca 2 liter buljong till 1,5 dl och frös in den i en istärningslåda. (Det gäller bara att inte ta fel om man vill ha en isbit i drinken!)

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnstekt lax med fräsch citronhollandaise

22 onsdag Apr 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, sås & röra

lax m citronhollandaise 2

Utanför dörren värmer solen på uteplatsen, och nere vid grinden lyser forsythians gula blommor.

Inne i köket är det också en ny årstid. Borta är långkok och grytor.   Till laxen blir det en fräsch – och gul – citronhollandaise.

Äntligen är det vår på riktigt.

Det här behövs till 4 personer:
700 g laxfilé
olivolja
salt & lite vitpeppar

Citronhollandaise:
150 g smör
3 äggulor
1 eko-citron, rivet skal
2 – 2,5 msk pressad citron
1 msk vatten
salt & lite vitpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Olja en ugnsform. Lägg ner laxfilén, salt & vitpeppra försiktigt. Skjut in i ugnen i ca 15 minuter. (Jag brukar peta på fisken och se när den skivar sig, då är den färdig. I nödfall öppnar jag lite och kollar.)

Finriv citronen, ta bara det gula av skalet. Pressa citronen. Dela gulor och vitor. Smält smöret och ta av det från värmen.

Gör ett vattenbad. Ställ en större kastrull med småkokande vatten på spisen. Häll äggulor, pressad citron, vatten och citronskal i en mindre kastrull. Ställ den i den större och vispa tills äggulorna börjar tjockna.

Ställ den mindre kastrullen på en blöt disktrasa eller handduk så att den står stadigt. Vispa ner det smälta smöret – först droppvis, sedan i en tunn stråle. Salt & vitpeppra efter smak.

Om hollandaisen blir för tjock kan man hälla i 1 msk kallt vatten.

Den här citronhollandaisen har ganska hög citrussmak. Det blir fräscht & gott, men kräver ett vin som spelar i samma division – bra med syra, alltså. Vi drack en flaska Petit Chablis till laxen och hollandaisen. Och syran i vinet kände igen sig i citrussåsen.

Inte en smaklök var ledsen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Torskrygg med parmesanmajonnäs & bacon

20 fredag Mar 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, sås & röra, tillbehör

torskrygg m bacon o parmesanmajonnäs

Torskrygg är en tacksam bit fisk. Lätt att lyckas med, lätt att gilla. Här får den sällskap av bacon och en pigg parmesanmajonnäs.

Till och med Hustrun – en inbiten majonnässkeptiker – gav tummen upp. Och jag håller med henne. En mild majjo där lite citron och fransk senap ger frisk syra – och parmesan fyllighet. Mums.

Det här behövs till 4 personer:
700 g torskrygg i portionsbitar
smör & olivolja
salt & vitpeppar

1 pkt bacontärningar (140 g)

Parmesanmajonnäs:
1 valnötsstor bit vitt bröd
1 msk vatten
1 msk pressad citronjuice
1 tsk fransk senap
2 äggulor
2 dl neutral olja
salt & svartpeppar
1 dl riven parmesan
2 msk crème fraiche – om man vill

Gör så här:
Börja med parmesanmajonnäsen. Blöt upp lite vitt bröd i kallt vatten och använd kylskåpskall äggula och olja så blir det lättare att göra majonnäsen.

Lägg brödet i en mixer/matberedare tillsammans med pressad citron, fransk senap och äggulor. Kör mixern på lågt varvtal. Börja med att droppa i lite olja. När allt binder kan man hälla i oljan i en tunn, tunn stråle medan mixern går runt.

Salta & svartpeppra. Häll i riven parmesan och kör ett par varv till. Smaka – se till att den runda majonnässmaken bryts av citron och senap.

Om man vill blandar man majjon med lite crème fraiche.

Stekt bacon knaprig och låt den rinna av på hushållspapper.

Stek torskryggen på medelvärme i smör & olivolja. Stek på bägge sidor, men inte för länge. Testa omden är färdig genom att trycka på den med ett finger. Den är klar när den skivar sig.

Vi åt torskryggen tillsammans med kokt potatis och sugar snaps. Inte mycket blev över… Men skulle det bli lite parmesanmajonnäs över är det ingen katastrof. Majjo är verkligen en höjdare på en macka med skivat ägg – och tillsammans med skaldjur!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

07 lördag Mar 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, mat, tillbehör, vegetariskt

≈ 7 kommentarer

Etiketter

fransk mat, tillbehör, vegetariskt

Det här är matlagning när den är som bäst. Enkla, rena smaker – inget krångel. Man skivar potatis riktigt tunt, kryddar med vitlök och steker den i ugnen som en kaka.

Vitlökssmaken gör Pommes Anna till ett perfekt tillbehör till lamm och kött. Vi åt den till Fylld lövbiff. Inte en smaklök var ledsen.

Det här behövs till 2 personer, kanske 3:
600 g potatis
3 – 4 msk smör
2 klyftor vitlök, skalade
salt & vitpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret och pressa ner vitlöken.

Skala potatis och skiva den riktigt tunt. Smörj en ugnsform, gärna en springform med löstagbar kant. Lägg i ett lager potatis med skivorna lite på varandra. Pensla med vitlökssmöret. Salta och peppra. Fyll på med potatislager, smör och kryddor tills potatisen är slut. Pensla med smör överst.

Sätt in i ugnen i ca 45 minuter. Sänk värmen till 200 grader efter en halvtimme. Lägg på lite folie om det ser ut att bli för mörkt.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Hemgjord kycklingbuljong – mycket godare, inte ens svårt

27 fredag Feb 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in kyckling, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

kyckling & fågel, tillbehör

kycklingbuljong

Har du som jag lite svårt att välja på kycklinghyllan? Ska man välja billig, men smaklös och oetisk kyckling? Eller den ekologiska – god, smakrik och dyr?

Numera blir det oftast den ekologiska, men då får man se till att använda alla delarna också.

Vi köpte en hel ekologisk kyckling på 2,5 kg i förra veckan. Den fick bli middag till fyra personer, paella till tre – och några fina kycklingbitar är nedfrysta till en kommande Champinjon- och kycklingsoppa.

Benen och skrovet kokade jag buljong på – mycket godare än tärningar och fondflaskor. Dessutom utan e-nummer.

Det här behövs till ca 7 dl kycklingbuljong:
Ben, skrov & kanske skinn från en stor kyckling
ca 2 liter vatten
1 morot
1 – 2 gula lökar
1 liten purjo
2 stjälkar selleri
1 lagerblad
1 bunt persilja
1 bunt timjan
bara lite salt, kanske ½ tsk

Gör så här:
Skala morot och lök. Tärna grovt. Skölj purjo och selleri. Strimla grovt. Skölj persilja och timjan. (Jag tog övervintrad timjan från en kruka på framsidan. Den såg lite trött ut, men den funkade.)

Lägg skrov, ben och eventuellt skinn i en gryta. Häll på vatten så att det täcker. Koka upp och skumma, även om det inte blir så mycket skum.

Lägg i grönsaker och örtkryddor. Häll på vatten så att det nästan täcker. Koka buljongen i 2 timmar.  Smaka av med bara lite salt, tänk på att den ska reduceras (koka ihop) och då blir buljongen saltare.

Häll buljongen genom en finmaskig sil. Koka ihop buljong tills ungefär 7 dl återstår.

Ställ den avsvalnade buljongen i kylen en stund. Ta bort fettet som lagt sig som ett lock överst.

Voilà! Nu har du en fantastisk buljong som väntar på att bli bas i en soppa eller gryta eller risotto.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Rödspätta med serranoskinka, basilika-smörsås & stekt tomat

12 torsdag Feb 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, pasta, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, pasta, sås & röra, tillbehör

rullad rödspätta m serranoskinka

Okej, det är lite pyssligt att fixa snygga rullar av rödspättan. Jag svor en del när jag stod böjd över skärbrädan och försökte få till dem…

Men man blir rikt belönad. Rödspättan är fräsch och ganska smakrik. Basilika-smörsåsen är av den kategorin att man vill göra som Emil i Lönneberga – sticka ner huvudet i skålen och slicka upp det sista.

Det här behövs till 4 personer:
700 g spättafilé
lite salt & peppar
½ burk tomatpesto
1 basilikablad per fiskfilé
ca 100 g serranoskinka eller parmaskinka
(en skiva skinka per fiskfilé)
olivolja

Basilika-smörsås
2,5 dl vitt, torrt vin med ganska hög syra
3 dl grönsaksbuljong från fond eller tärning
1 kruka basilika, strimlade blad
100 g smör i tärningar

Stekt tomat
2 stora (biff)tomater i skivor
salt & peppar
olivolja

Kokt tagliatelle

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 g.

Lägg ut rödspättan på en skärbräda. Salta & peppra, men bara lite. Bred lite tomatpesto på varje fiskfilé, lägg på ett basilikablad och rulla ihop från stjärten. Slå in varje rödspättarulle i en skiva serranoskinka eller parmaskinka. Lägg dem i en oljad ugnsform. Kör ca 20 – 22 minuter i ugnen. (Enklaste sättet att veta när de är färdiga? Skär igenom en fiskrulle och kolla.)

Basilika-smörsås
Koka vinet tills ca hälften kokat bort. Häll i grönsaksbuljongen och koka ett par minuter till. Lägg i strimlade basilikablad. Låt allt koka upp. Mixa såsen med en stavmixer.

Mixa till sist ner smöret, mixa så det blir en skummig sås.

Stekt tomat
Stek skivorna i olivolja på ganska hög värme, kanske 1 minut per sida. Salta & peppra.

Vi åt rödspättarullarna tillsammans med tagliatelle och gröna bönor – en delikatess om man behandlar den vänligt.

Gör så här: Koka dem al dente i saltat vatten. Häll av vattnet. Lägg ner smör i kastrullen och fräs bönorna en kort stund. Krydda med flingsalt. Då blir de godare, mycket godare.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Tomat- och sardellsallad & puré på vita bönor

05 torsdag Feb 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fransk mat, mat, sallad, smårätt, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, förrätt, fransk mat, sallad, sås & röra, smårätt, tillbehör, vardagsmat, vegetariskt

sallad m tomat o sardeller

Constantin Brancusi var en rumänsk målare som gjorde sig ett namn i Paris på tidigt 1900-tal. I sin ateljé ordnade han fester där det mesta kunde hända, men ”maten var alltid fantastiskt god, vinet var bra och samtalen underbara”.

Det här skriver Suzanne Rodriguez-Hunter i Kulinarisk njutning med en förlorad generation. Hon skickar också med recept från Brancusis ateljé. Klart jag måste testa några av dem.

Det här behövs till 2 personer:

Puré på vita bönor
4 dl kokta vita bönor, hemkokta eller en burk färdiga
1 vitlöksklyfta, skalad
2 -3 msk vatten
2 – 3 msk olivolja
salt & peppar

Tomat- och sardellsallad
1 ask körsbärstomater
2 sardellfiléer
salt & svartpeppar
1 liten näve oliver
1 msk strimlad basilika

Vinägrett
3 msk olivolja
1 msk god vinäger
1 vitlöksklyfta, skalad
½ tsk fransk senap

Gör så här:
Mixa vita bönor med vatten & olja. Pressa ner vitlöksklyftan. Salta & peppra. Kör mixern några varv till. Smaka och justera smaksättningen. Lite mer salt, kanske…

Skiva tomaterna. Dela sardellfiléerna i mindre bitar. Lägg upp på ett fat med strimlad basilika och oliver. (Den uppmärksamma ser att bilden saknar oliver. Orsak? Någon hade snott de sista oliverna ur kylskåpet. Och det kan ju inte vara jag, som är den enda i familjen som äter oliver…)

Blanda ihop vinägretten, pressa ner vitlöksklyftan. Skeda över salladen.

16-åringen hemma har blivit mycket större. Nu är det vänner och fester och stan och caféer som gäller. Och helst så lite som möjligt av föräldrar.

Hans skepsis mot ny mat håller också på att släppa. Han tycker inte längre att en ny maträtt är ett öde värre än döden, så det var med relativt gott mod han testade purén på vita bönor.

– Det smakar som hummus, sade han när han tagit den första tuggan.

Och det har han väldigt rätt i – smaksättning och konsistens är den samma som på vår hemmagjorda hummus.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sallad med grillad aubergine, paprika & valnötter

17 lördag Jan 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, mat, sallad, smårätt, tillbehör, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

buffé, förrätt, klimatsmart, sallad, smårätt, tillbehör, vegetariskt

sallad m grillad aubergine

Grilla eller ugnsstek grönsakerna – det är något helt annat än kokta. De blir mildare, smakrikare och den naturliga sötman kommer fram.

Här har aubergine fått en kvart i ugnen – och blivit så där mild och nästan krämigt god. Tillsammans med grillad paprika, tomat, valnötter och parmesan blir det en läcker sallad. Den funkar bra som tillbehör, kanske bara med en stekt köttbit. Eller varför inte som en lunch när ljuset börjar återvända.

Det här behövs till 4 – 5 personer:
1 liten aubergine
olivolja
salt & svartpeppar
½ ask körsbärstomater, halverade
½ burk grillad paprika
½ påse blandad sallad
1 liten näve valnötter, grovhackade
flagad parmesan efter smak

Vinägrett
2 delar olja, gärna den goda oljan från paprikan
1 del mild vitvinsvinäger, t ex vit balsamvinäger
salt & svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skiva auberginen och strö salt på skivorna. Låt dem ligga en stund och skölj sedan av dem.

Lägg auberginen i en oljad ugnsform. Salta & svartpeppra. Droppa över olivolja. Kör i ugnen i 5 – 8 minuter. Vänd skivorna, salta & peppra. Droppa över olja och kör i ugnen tills de är genombakade. (Kanske 5 – 10 minuter).

Lägg de ugnsbakade aubergineskivorna på ett fat. På med sallad, tomater, grillad paprika och hackade valnötter. Ta osthyveln och hyvla över parmesan.

Blanda ihop vinägretten och skeda över.

Vi käkade salladen med en köttbit. Det blev en lyckad fredagsmiddag tillsammans med en kompis, som jag tidigare kallat Köttätaren – för hans skepsis mot grönsaker och sallad. Till och med han godkände Sallad med grillad aubergine, paprika & valnötter.

Det är förmodligen så nära högsta betyg man kan komma.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fikonmarmelad – Brie & Saint Agur

02 fredag Jan 2015

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fransk mat, mat, ost & efterrätt, smårätt, tillbehör

≈ 2 kommentarer

Etiketter

buffé, fest & meny, fransk mat, jul, ost & efterrätt, smårätt, tillbehör

fikonmarmelad

Roquefort heter Frankrikes mest berömda grönmögelost. Men den godaste, den heter Saint Agur. Lite mildare, lite krämigare och mera fyllig.

För ett par dagar sedan drabbades jag av akut sug efter Saint Agur och fikonmarmelad. Jag störtade ner till mataffären, handlade ost, färska fikon och andra ingredienser. Hemma kokade jag en fikonmarmelad med citron för att slippa den tunga sötman.

Och så var det dags att prova. Fram med marmeladen på bordet och ut med osten ur kylskåpet. Det var då jag upptäckte det. I brådskan hade jag köpt Roquefort – och marmeladen var aningen för lite söt för att matcha den krävande Roqueforten. Till den osten funkar köpt marmelad gjord på söta torkade fikon bättre.

Men det gör inget. Marmeladen är riktigt god. Lätt vaniljsmak, uppfriskande citron och ljuvliga fikon. Den passar utmärkt på ostbrickan till de lite mildare ostarna – som Brie – och en klick på frukostmackan höjer livskänslan flera grader.

Men hur den funkar till Saint Agur vet jag ännu inte…

Det här behövs till en liten burk:
7 fikon, ca 5 dl tärnade
2 msk vatten
½ vaniljstång
1,2 dl socker
½ citron, rivet skal & citronsaft

Gör så här:
Tvätta fikon. Skär bort skaftet och blomfästet. Skär frukterna i grova bitar. Dela vaniljstången, snitta upp den och skrapa ur den.

Lägg ner fikon i en kastrull tillsammans med lite vatten, vaniljstång, vaniljfrön och socker. Lägg också i rivet skal och juicen från en halv citron. Låt det (små)koka utan lock tills marmeladen tjocknar, cirka 30 minuter.

Vispa sönder fikonbitarna om du vill ha en slät konsistens.

Om man vill kan man spara citronjuicen till på slutet – och så smaka av för att få den rätta balansen mellan sötma och syra. Tänk bara på att marmeladen känns sötare när den är varm än när den har kallnat.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök
  • Salta mandlar – så enkelt & så gott

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet
  • Vin, mat, Alsace om I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Gisella om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 306 896 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d