• Alsacevin första gången
  • Bra bloggar
  • Franska viner
  • Lite om mig
  • Resa i Frankrike

Vin, mat, Alsace

Vin, mat, Alsace

Kategoriarkiv: mat

Torskrygg med basilikakryddad nobissås & ugnsbakade tomater

03 tisdag Maj 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fisk & skaldjur, huvudrätt, mat, tillbehör

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fisk & skaldjur, huvudrätt, klimatsmart, sås & röra, tillbehör

torskrygg m basilikakryddad nobissås

Nobissås är som en lättare och mer lättgjord majonnäs. Enligt legenden skapades den av Werner Vögeli på Operakällaren. Heder åt honom i så fall, för det här är en riktigt god sås.

Kryddar man den med basilika så blir det ett perfekt tillbehör till torskryggen och de ugnsbakade tomaterna.

Det här behövs till 6 personer:
1,2 kg torskrygg
olivolja
salt & svartpeppar
300 g körsbärstomater

Basilikakryddad nobissås
2 ägg
2 tsk fransk senap
2 tsk vit balsamvinäger (eller annan god vit vinäger)
salt & svartpeppar
1 krm cayennepeppar
1 liten vitlöksklyfta, skalad
1 kruka basilika
3 dl neutral olja

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Salt & peppra tomaterna. Lägg dem i en oljad ugnsform och kör dem i ugnen i ca 15 – 20 minuter.

Salta torskryggen och peppra lätt. Bryn i en stekpanna med olivolja. Lägg dem i en oljad ugnsform och låt dem steka klart i ugnen. Tar 10 – 18 minuter beroende på hur tjocka bitarna är.

För att kolla när torsken är klar: Tryck lätt med fingret på fisken. När den skivar sig fint är den klar.

Basilikakryddad nobissås
Lägg ner äggen i kokande vatten. Koka exakt i 3 minuter. Knäck ner dem i en matberedare/mixer. Skrapa ner den vita som stelnat vid skalet. Plocka bladen från basilikan. Lägg dem, senap och vinäger i matberedaren, pressa i vitlöksklyftan.

Sätt matberedaren på medelhastighet. Häll i oljan droppvis. När såsen börjar tjockna kan man hälla i oljan lite fortare – som en tunn, tunn stråle. (Det är som att göra majonnäs, men lättare).

Krydda med salt, svartpeppar & cayenne. Kör ett par varv med matberedaren. Smaka.

Låt gärna såsen stå en stund så smakerna hinner med gifta sig.

17-åringen hemma är ingen såsig person (mer än möjligen när man ber honom städa, tömma diskmaskinen eller gå ut med hunden…). Men den basilikakryddade nobissåsen föll honom i smaken. Har tog sås. Han tog lite till – och till sist såg han nästan ut som Emil i Lönneberga när Emil slickade ur det sista ur soppskålen. Du vet den där gången när Emil fastnade med huvudet i skålen och fick åka till doktorn i Mariannelund.

Dit behövde vi inte köra 17-åringen. Möjligen beroende på den grunda såsskålen – som inte rymmer ett huvud.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Parfait med Nutella & mörk choklad

25 måndag Apr 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, ost & efterrätt

≈ 1 kommentar

Etiketter

jul, ost & efterrätt

nutella- & chokladparfait

Lättare kan det nästan inte bli – inte godare heller. Man tar bara vispad grädde och blandar den med Nutella och smält choklad. Till och med jag klarar av den efterrätten.

Det var i alla fall vad jag trodde.

Men min skjorta hade lite besvär med tillagningen… Det blev ett antal mörka chokladfläckar på framsidan och lite gliringar från hustrun om att jag borde använda förkläde.

Det här behövs till 6 personer:
4 dl vispgrädde
3 dl Nutella
75 + 25 g mörk choklad

Gör så här:
Vispa grädden tills den börjar bli hård och få toppar. Rör ner Nutella i grädden och blanda runt. Smält 75 g mörk choklad på ganska låg värme i en kastrull. Blanda ner chokladen i grädden och rör runt.

Häll upp i efterrättsformar. Ställ i frysen i minst 2 timmar. Ta fram parfait en stund innan det är dags att äta. Smält 25 g mörk choklad och ringla över.

Okej, det är bara att erkänna. Jag har ingen kunskap och fantasi när det kommer till efterrätter. Idén till denna parfait har jag hämtat från tidningen Matmagasinet, men i deras recept saknades den mörka chokladen. Den tog jag med för att rätten skulle få mer karaktär.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

22 fredag Apr 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, pasta, vegetariskt

≈ 3 kommentarer

Etiketter

huvudrätt, pasta, under 20:-, vegetariskt

Känner du igen texten från Nationsteaterns ”På fredagskvällen bubblar det i blodet, man är…”?

I så fall har du kommit en bit genom livet, i alla fall om du minns när de spelade den på 70-talet. Och då är chansen hyfsat stor att det är dags för en uppdatering av texten.

Kanske passar det bättre med: På fredagskvällen bubblar det i blodet, man är trött.

Just i det läget – när det är fredag och man är trött – är det bra med en enkel, men smakrik fredagspasta. Ja, och så ett glas rödvin, såklart.

Det här behövs till 2 – 3 personer:
250 g spenat (bladspenat)
lite olivolja
1 dl crème fraiche, 34 %
1 dl mjöl (eller ytterligare 1 dl crème fraiche)
100 g chèvre
1 liten näve valnötter (om man vill)
salt & svartpeppar

Och en pastasort som du gillar

Gör så här:
Fräs spenat i lite olja tills all vätska har kokat in. Häll i crème fraiche och mjölk, och koka såsen ett par minuter. Lägg i chèvre skuren i mindre bitar. Värm så osten smälter. Mosa ev lite med gaffel. I med de hackade valnötterna och låt allt bli varmt. Klart.

Ja, man måste koka pastan såklart…

Den som säger att fett inte är gott, den ljuger. Pasta med chèvre, spenat & valnötter blir godare med bara crème fraiche. Men det tar emot i mellanmjölkstarmen att hälla i 2 dl fet crème fraiche och toppa anrättningen med 100 g chèvre…

Fast det klart. Om man tar bort pastan så kan man ju säga att man tillfälligt gått över till LCHF.

Men hacka gärna valnötterna ganska smått, och ta inte för många. Den lite bittra smaken i nötterna tar annars gärna över anrättningen alltför mycket.

Vi drack ett glas rött vin till maten, en vanlig Les Dauphins från Rhône-dalen. Men testa gärna med en Sauvignon Blanc. Det är en fantastisk druva till getosten, som jag tror skulle passa riktigt bra även här.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ugnsrostad sparris med feta, pinjekärnor & honung

21 torsdag Apr 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in mat, smårätt, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

förrätt, smårätt, vegetariskt

 

ugnsrostad sparris m feta

Äntligen vår på riktigt! Gräset är grönt, häcken börjar bli grön och nere vid staketet står Forsythian piggt gul.

Vad kan passa bättre en sådan dag än sparris. Skjuter man in den i ugnen i 10 minuter blir den fräscht al dente. Toppar man med feta och honung får man en trevlig brytning mellan sött och salt.

Ja, och pinjekärnor. De behöver man väl inte ens förklara varför de ska vara med…

Det här behövs till 2 personer:
250 g grön sparris
1 msk olivolja
1 nypa flingsalt (½ – 1 tsk)
75 g feta
2 msk pinjekärnor
1 msk honung

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Böj sparrisen så den träiga nederdelen bryts av. (Skala ev nedre delen av de gröna stänglarna om de är väldigt grova). Lägg dem i en oljad ugnsform. Strö flingsalt och droppa olivolja på sparrisen. Smula feta över – och toppa med pinjekärnor & honung.

Rosta i ugnen i 9 – 10 minuter.

Ibland vill man bara att maten ska vara god utan att man behöver ta ut sig i flera timmar – kanske vill man hellre vara ute… Just en sådan dag ska man testa den här förrätten.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Sallad med champinjon, paprika & ugnsbakad jordärtskocka

03 söndag Apr 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in huvudrätt, mat, sallad, smårätt, vardagsmat, vegetariskt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huvudrätt, klimatsmart, sallad, smårätt, vardagsmat, vegetariskt

sallad m jordärtskockor

Visserligen är vår hund, Pontus, det hungrigaste som har kommit innanför dörrarna till köket. Men det är inte han som valt bakgrunden till bilden. Det råkade bara bli en helt ny torkhandduk som jag tyckte kunde få vara med på bild.

Men jag och Pontus har varit ute i den gigantiska radhusträdgården (stor som ett större frimärke ungefär) och tränat apport. Han tycker det är lika roligt varje gång man kastar iväg tygbenet – och så får han en bit Frolic för besväret.

Själv gick jag in och gjorde en sallad. Det fick bli en ljummen sallad med ugnsbakade jordärtskockor. Visserligen är det vår – men värmen dröjer.

Det här behövs till 3 personer:
500 g jordärtskocka
olja
1 röd paprika
1 schalottenlök
250 g champinjoner
½ påse blandad sallad, t ex Provencalsk
1 litet rött äpple
75 g vällagrad ost, t ex Prästost

Dressing
5 – 6 msk kallpressad rapsolja
2 – 3 msk äppelcidervinäger
salt & svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Skala jordärtskockorna och skär dem i bitar, som feta pommes frites ungefär. Lägg dem i en oljad ugnsform, salta & peppra och kör dem i ugnen tills de är genombakade och fått lite färg. Tar kanske 10 – 15 minuter.

Kärna ur paprikan och skär i breda strimlor. Woka den i olja till bitarna fortfarande är al dente. Salta & peppra.

Skölj svampen och skiva den tunt. Skala löken och finhacka den. Tärna osten. Kärna ur äpplet och skär i fina tärningar. Blanda dressingen och lägg i äppeltärningarna så de inte mörknar.

Lägg upp allt på ett fat. Börja med den blandade salladen, varva sedan på ett sätt du tycker blir snyggt. Häll äppel-dressingen överst och kör ett par varv med svartpepparkvarnen.

Historien om Pontus matvanor kan göras nästan hur lång som helst. Men den dyraste matrekordet slog han nog för två år sedan. Vi hade några hantverkare hemma som lade om taket. När de käkade lunch satt de i vår gigantiska trädgård (frimärket du vet) – och mitt på bordet lämnade de kvar en tub med böcklingpastej. Det skulle de inte ha gjort.

Jag fick se Pontus med tuben i munnen. Då hade han käkat upp nästan hela tuben – inte bara böcklingpastejen utan hela tuben med metall och allt. Det blev två turer till djursjukhuset – och en räkning på 10 000 kronor.

I det läget var vi väldigt glada att vi hade en hundförsäkring, som tog ner priset till en femtedel.

Men vi funderar på ett nytt inslag när man ska välja hantverkare. Förutom pris och kvalitet och alla normala frågor… så kanske man borde ta reda på om de äter böcklingpastej – i så fall är det läge att välja någon annan.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Fransk lammstek – med citron, vitlök & örter

28 måndag Mar 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, huvudrätt, lamm, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fransk mat, huvudrätt, lamm

fransk lammstek

Lammkött är gott – det är bara synd att vi i Sverige så sällan överger biffen och fläskkarrén för det milda och goda lammköttet.

Här kommer en fransk lammstek där citron, örter och vitlök piggar upp köttet – så gott att det inte alls behöver vara påsk eller oktober för att kasta sig iväg till köttdisken och rycka till sig en bit urbenat kött.

Det här behövs till 7 – 8 personer:
1,4 kg urbenad & nätad lammstek
½ kruka persilja
½ kruka timjan
3 – 4 kvistar rosmarin
3 vitlöksklyftor
½ eko-citron
salt & svartpeppar
olivolja

Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader. Skala och finhacka vitlöken – och här pratar vi verkligen finhacka! Repa bladen från persilja, timjan och rosmarin – och finhacka dem. Finriv en halv citron, ta bara det gula som inte är beskt. Blanda hackade örter med vitlök, citronskal, salt & svartpeppar. Tryck in det i lammstekens öppningar. Gör gärna ett par extra hål med en vass kniv och stoppa in blandningen även där. Salta & svartpeppra steken runt om.

Lägg i den i en oljad ugnsform. Ställ in i ugnen och bryn steken ca 15 minuter, vänd den efter halva tiden. Sänk värmen till 150 grader och låt steken bli färdig. Använd gärna en stektermometer och stek till en temperatur av 60 grader (tar ca 1 timme och 45 minuter). Vänd den några gånger under tiden.

Ta ut lammsteken, slå in den i folie och låt den vila i 10 – 15 minuter. Temperaturen stiger ett par grader och köttet blir fint rosa.

Ät den gärna med potatisgratäng och rödvinssås.

Det ska fan vara teaterdirektör, säger en rollfigur i en gammal svensk teaterpjäs. Jag skulle vilja göra om uttrycket till: Det ska fan vara matbloggare!

Här gör man en god lammstek och äter den på påskdagen, den helg på året när svenskarna letar efter recept på lamm. Men när man sedan publicerar receptet, då letar människor efter sallad och vårmat och kanske en liten trevlig meny till vårens alla matdagar – valborg, pingst och student.

Alternativet vore att äta lammstek helgen före påsk. Publicera receptet som värsta proffset ett par dagar innan skärtorsdagen – och sedan sitta där med en gammal fläskkotlett på påskdagen…

Men då skulle nog hustrun och 17-åringen fullständigt gå i taket.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Ägg florentine – till brunch eller påskbuffé

24 torsdag Mar 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in buffé, fransk mat, mat, smårätt, vegetariskt

≈ 2 kommentarer

Etiketter

buffé, fransk mat, smårätt, vegetariskt

egg florentineFör mer än 30 år sedan liftade jag och en kompis ner till södra Frankrike. Vi var unga den gången och inte särskilt rika, så oftast fick baguette, tomat och grönsaker utgöra hela middagen.

Men en dag stod jag inte ut längre. Vi gick till en restaurant i Arles och jag beställde in en fräsande och vitlöksdoftande köttbit. Säkert lite lantvin också. Mitt emot satt kompisen med ett glas vatten – och inget mer.

Efter en stund frågade han försynt:

– Är det okej om jag tar lite av brödet.

Han bröt en bit av baguetten, sippade på vattenglaset och var nöjd med att pengarna skulle räcka till annat än bara mat.

Man kan inte säga att vi delade åsikt om det goda i livet…

Själv blir jag så uttråkad på enahanda mat att jag har svårt att ta mig igenom en vanlig vardagsfrukost. Kaffe, ostsmörgås och i bästa fall ett äpple, hur många gånger har jag inte suttit där och tuggat medan jag förstrött bläddrat i morgontidningen?

Skulle du ha minsta likheter med mig så kan du förgylla helgfrukosten med en Ägg florentine – eller om du så vill en Oeuf florentine. En smakrik gratäng med spenat, krämigt pocherat ägg och ostsås.

Den passar också bra på påskbuffén. Och skulle du vara smörgåsfundamentalist, så funkar det att lägga en skiva gott bröd i botten och göra gratinerade smörgåsar.

Det här behövs till lunch för 3 personer eller buffé till 6 personer:
6 ägg
vatten & salt
2 msk vinäger

650 g bladspenat
olivolja
2 vitlöksklyftor, skalade
salt & svartpeppar

1,5 msk smör
1,5 msk vetemjöl
2,5 dl mjölk
0,5 dl crème fraiche
salt & peppar
1,5 dl finriven smakrik ost, gruyère eller lagrad herrgårdsost

Gör så här:
Fräs spenaten i lite olivolja tills den mjuknar och all vätska kokat in. Pressa i vitlöken och krydda på ganska bra med salt & svartpeppar. Smaka och fräs lite till.

Ostsås
Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölet och vispa tills det blandas med smöret. Späd med lite mjölk, vispa och låt såsen tjockna. Häll i mjölken lite i taget, krydda med salt & vitpeppar – glöm inte att vispa. Låt såsen sjuda ett par minuter. Ta kastrullen av plattan och rör ner den rivna osten.

Äggen
Koka upp ett par liter vatten med salt och vinäger. Knäck ett ägg i taget i en kopp. Låt äggen glida ner i det kokande vattnet och koka dem i 3 minuter. Ta gärna upp äggen med en hålslev, det är enklare.

Gratäng
Sätt ugnen på grill. Bottna en ugnsform med spenaten (är det lite olja i spenaten behövs inget extra i formen). Gör små fördjupningar i spenaten och lägg i äggen. Toppa med ostsåsen.

Skjut in i ugnen och gratinera till fin färg, men akta så det inte blir bränt.

Ät & njut. Och Glad Påsk!

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Coq provençal – tupp, oliver & rosévin

21 måndag Mar 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fransk mat, gryta, huvudrätt, kyckling, mat

≈ 3 kommentarer

Etiketter

fransk mat, gryta, huvudrätt, klimatsmart, kyckling & fågel, rosévin

coq provencal

I sommar åker vi till Provence, till en liten stad fyra mil öster om Marseille. Där hoppas vi få sitta i skuggan och sippa på ett glas rosé, knapra på en oliv och må allmänt bra.

Men vi kunde inte riktigt vänta till slutet av juni. I helgen gick vi loss på Coq provencal, en tuppgryta från Provence.

Det var rosévin och svarta oliver. Det var vitlök och örtkryddor…

Okej då, Göteborg i mars är väl inte riktigt som Provence på sommaren. Men det var ett lyckat försök.

Det här behövs till 3 personer:
900 g tupp (eller kyckling) styckad i delar
olivolja
salt &
svartpeppar
1 gul lök
2 msk tomatpuré
3 vitlöksklyftor
2 dl vatten
1/2 flaska gott rosévin
6 schalottenlökar
2 – 3 dl svarta oliver
4 – 5 dl marinerade kronärtskocksbottnar
1/2 kruka basilika
1 knippe slätbladig persilja

Gör så här:
Skala och hacka löken. Stycka tuppen i delar. Fräs den  i olivolja, krydda med salt & svartpeppar. Låt löken fräsa med på slutet. Tryck i tomatpurén och låt även den fräsa.

Häll i vatten och rosévin, pressa i vitlöken – och låt grytan koka tills köttet är mört. Minst en timme tar det, men tiden beror på köttet. Kyckling klarar sig med 35 minuter, gammal tupp kan ta mycket längre tid.

Skala schalottenlöken och låt den koka med i 20 minuter. Låt oliver och kronärtskocksbottnar koka 5 minuter. Strimla basilika och persilja. Lägg i den på slutet.

Två personer bör hyllas i det här inlägget. Den ena är hustrun som var den som stod vid spisen.

Den andra personen är ägaren till en cocker spaniel-kennel. Det är därifrån vår hund kommer – och det är där han får vara på kollo när vi åker på semester.

Eva, som föder upp hundarna, har många intressen. Ett av dem är dvärgkycklingar som ger fantastiskt goda och mångfärgade ägg (se bilden nedan).

Och har man kycklingar, så får man ibland tuppar. Råvaran till grytan har vi fått från Eva. Tack för det!

dvärghönsägg 2

 

 

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Marsmeny med charkuterier, vildsvinsgryta & rommarinerade hallon

14 måndag Mar 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in gryta, huvudrätt, mat, meny, sallad, smårätt, vilt

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

förrätt, huvudrätt, ost & efterrätt, sallad, smårätt

vårvintermeny

I mars är det kallt på nätterna, men på dagarna sprider sig de första trevande solstrålarna. Det är som om våren står och tvekar.

Just i den här skarven mellan vinter och vår fyller hustrun år. Det firar vi med mat som värmer, men som ändå inte är helt vintertung. Ja, och så vänner och vin och presenter såklart.

I helgen var det dags. Vi började med den lättaste förrätt jag vet Charkuterier & sallad. Det är bara att lägga upp lite god salami och skinka, sallad och inlagda grönsaker – och toppa med valnötter och flagad parmesan. Ja, och så drar man några varv med pepparkvarnen & ringlar över lite olivolja.

Vildsvinsgryta med vin, grädde, svamp, citron och salvia blev huvudrätt. Testa den här grytan tillsammans med en Riesling med hög syra och lite restsötma. Det är en perfect match där citronen i grytan samspelar med vinets syra – och den äppliga gräddigheten får en kompis i vinets restsötma. Behöver jag säga att det är gott?

Nä, jag trodde inte det, men en sak kan man tillägga. Gryta är väldigt praktiskt om det är många som ska äta tillsammans.

Vi är ingen efterrättsfamilj, men Yoghurt med hallon marinerade i rom håller sig på en nivå som funkar. Rör ihop turkisk yoghurt med citron, socker och urskrapad vanilj. Lägg hallon i lite rom och socker. Ställ in i kylen – och lägg upp i skålar eller glas när det är dags att äta.

Om det är många som ska käka middag – och man inte vill parkera i köket… Då är det läge att tänka efter. Grytan och efterrätten kan göras i förväg, förrätten är bara att lägga upp.

Det enda som återstår är att äta, prata och ha trevligt – och det är väl just det som är meningen.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …

Tunna revben med rom-glaze – från spritköket

10 torsdag Mar 2016

Posted by Vin, mat, Alsace in fläskkött, grillat, mat

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

fläsk, grillat, huvudrätt, jul, sås & röra

revben m romglaze

Smakrika revbensspjäll med hög men rund smak. Det här är verkligen ett läckert recept.

Man mortlar aromatiska kryddor, kokar ihop en glaze med mörk rom och rårörsocker – och så kör man allt i ugnen.

Tyvärr har jag inte kommit på det helt själv, utan snott idén – men inte hela kryddningen – från Ludvig Brynolf, som har gett ut kokboken ”Mat för barn över 18 år – nyckeln till det nya spritköket”. Den är alltså han som står bakom den fyndiga formuleringen spritköket. Ordet syftar på mat där sprit ingår, inte på kokplattan man använder på fjällvandring.

Det här behövs till 3 personer:
tunna revbensspjäll, ca 1,2 kg
rapsolja, kallpressad
2 tsk salt

Kryddblandning
3 stjärnanis
1 kanelstång
1 msk kardemummakapslar
10 svartpepparkorn

Glaze
2 msk tomatpuré
1 msk rapsolja, kallpressad
2 vitlöksklyftor, skalade
1 dl rårörsocker
4 msk (0,6 dl) mörk rom
3 msk röd balsamvinäger
1 tsk salt
2 tsk av kryddblandningen

Gör så här:
Sätt ugnen på 125 grader. Stöt i en mortel kanel, stjärnanis, kardemummakapslar & svartpepparkorn till en finfördelad kryddblandning. (Det är ett jäkla jobb, så hitta gärna på något enklare sätt än en mortel). Salta revbensspjället och krydda med större delen av kryddblandningen.

Lägg revbenen i en oljad form (eller dela det i två formar). Kör i ugnen tills det är genomlagat och släpper från benen. Tar ca 40 – 45 minuter.

Glaze
Fräs tomatpuré i oljan. Pressa i vitlöken och lägg i de andra ingredienserna. Koka på ganska svag värme till det blir en simmig konsistens.

Ta ut revbensspjället och pensla med glazen. Sätt ugnen på max grill. Stoppa in revbenen och låt glazen karamelliseras. Det tar några minuter. OBS Akta så det inte blir bränt.

Om man vill kan man såklart göra den sista grillningen på en utomhusgrill.

Man kan säga att jag och hustrun har olika förhållande till mat utomhus. Jag tycker det är helt okej med mat på uteplatsen eller i andra civiliserade former, men jag hatar mat i skogsbackar som bara slutar med att det kommer myror i maten.

Vårt förhållande till stormköket som står uppe på vinden är också rätt olika. Hustrun älskar det, men har dessbättre slutat laga mat över den öppna elden. Det blev nog lite för vågat.

Jag tror hon fick nog när vi skulle ha picknick utanför Montpellier för ungefär 30 år sedan. Det var en sen kväll i början av juli. Luften var varm och marken knastertorr. Hustrun tände stormköket men spillde lite eldningssprit, så en meterhög eldsflamma steg upp över garriguen.

En upprörd person kom fram och skrek på tyska:

– Was machen Sie? (Vad gör ni?)

Hustruns röst var ganska tunn när hon svarade:

– Ein picknick.

Dela detta:

  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Mer
  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →
Välkommen till en blogg om livets goda - mat, dryck och lite om resor.

Jag som skriver heter Roland Dahlström. Pappa, man, hundägare och göteborgare. I den ordningen.

Men jag är också nyfiken kokboksfantast, frankofil kartläsare och politiskt engagerad pensionär.

Välkommen hit!

PS. Lämnar du en kommentar så blir jag glad

Etiketter

Alsace alsacevin buffé cider & dryck fest & meny fisk & skaldjur fläsk Frankrike fransk mat förrätt grillat gryta huvudrätt jul klimatsmart kyckling & fågel lamm matbröd nöt ost & efterrätt pasta resor rosévin rött vin sallad smårätt snabbmat soppa sås & röra tillbehör under 20:- vardagsmat Veckomeny Medelhavskost vegetariskt vilt Vin- & kokbok vinodling vitt vin

Kategorier

eller månad

Vad är du sugen på?

sommar & jordgubbar

Sommardrink – Limoncello med citronlemonad & jordgubbar

Sommarsallad med jordgubbar, vattenmelon & feta

Ljummen sallad med jordgubbar & grillad rabarber

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Jordgubbar, digestive & mascarpone

Sommarsallad med avokado, jordgubbar & halloumi

Jordgubbar med mascarpone & turkisk yoghurt

Senaste inläggen

  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Ginpasta – perfekt för en dag när du inte vill fastna i köket
  • Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Sallad med belugalinser, grillost & små goda tomater
  • Laxcarbonara – klassiker i ny fräsch tappning
  • Viltfärsbiffar med timjan & dijonsenap
  • Risotto med sparris & spenat
  • I Provence har de gjort rosévin i 2500 år
  • Ljummen tomat- och kikärtssallad – till grillat kött & kryddig korv
  • Puy chéri – kliv in i en värld av smultron
  • Ugnsbakad fisk med fänkål, tomat & oliver
  • Primörsallad med sparris, chèvre & päron
  • Vitlöksgratinerad majrova – en bortglömd liten primör
  • Porc à la normande – fläskkarré, endiver & cidersås
  • Valborgsmeny – enkel clam chowder & glass med din egen chokladsås
  • Phad prik kaeng-ish – thaimat i mitt kök

Mest läst kött & fisk

Veckomeny – Medelhavskost för svenska kök nr 66

Buffé för 60-årskalas, student-firande eller bara för en vårfest

Ugnsstekt plattfisk – lättaste maten

Canard confit – anka med bakad rödlök, jordärtskocka & rödvinssås

Veckomeny – Medelhavskost på svenska II

senaste kommentarerna

  • Lena i Wales om Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning
  • Couvent des Jacobins och konfierad anka – en prefekt matchning | Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Vin, mat, Alsace om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Annika om Confit de canard – saftig & supermör anka
  • Confit de canard – saftig & supermör anka | Vin, mat, Alsace om ”Middag med vänner” – torskrygg med parmaskinka & rödvinssås
  • Vin, mat, Alsace om Musselsoppa Moules marinières – lättaste receptet

mest läst vegetariskt

Veckomatsedel – Medelhavskost för en vegetarisk vecka XVI

Marinerad oumph – vego på buffén

Omelett med lök & paprika – perfekt till lunch eller lätt middag

Fun (?) fact: Samma dag som uer-filé kostade 98 kronor kilot i Göteborg, marknadsförde fiskhandlaren i Östermalmshallen samma fisk. Den ”har ett fantastiskt fint kött och påminner lite om abborre i smaken”, lovade saluhallen. Priset? 590 kronor kilot.

mest läst pasta & ris

Smakrik pasta med räkor & sås med egen räkfond

Fredagspasta med chèvre, spenat & valnötter

Tagliatelle med ugnsrostade grönsaker & fetaost

Nice fact: I Medelhavskosten ingår 30 minuter rörelse per dag. Gå ut med hunden, lek med barnen, klipp gräset eller – hemska tanke – dammsug.

mest läst smårätter

Hemlagad paté – lättaste receptet

Tarte flambée – bättre botten, godare fyllning

Salta mandlar – så enkelt & så gott

Fun fact: 10 000 steg om dagen är en myt. Under 4 000 steg är en hälsofara, mellan 4 000 och 7  000 steg sker en viss förbättring. Idén med 10 000 steg kommer från en japansk firma som tillverkade stegräknare. De valde namnet för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man

mest läst tillbehör

Smakrikt lantbröd med rötterna i Alsace

Hustruns ungerska lantbröd med potatis

Pommes Anna – fransk ugnsbakad potatiskaka

True fact: Sett på en tröja på Friskis ”Om jag tappar ett par kilo låter jag dem ligga”.

mest läst vin & resor

Chateau Briand – mogen & sympatisk fransman

mest läst vin & resor

Puy chéri – kliv in i en värld av smultron

Saint Clair Sauvignon Blanc – fruktigt, friskt & fräscht

Lita inte på Google translate. Så här översattes ett lammrecept: ”Massera in brösten med olivolja… låt marinera. Färga benen, tillsätt aromaterna, svettas, färga med honung… Grädda i 8 minuter på varje sida och servera med saften.”

mest läst ost & dessert

Citronmousse – enkelt & fräscht

Mandelkaka med bär & glass

Citronsorbet & jordgubbar marinerade i limoncello

Bloggstatistik

  • 1 307 214 besök

Gör som 94 andra, prenumerera du med.

Skräpposter blockerade

19 788 skräpposter blockerade av Akismet

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Vin, mat, Alsace
    • Anslut med 94 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Vin, mat, Alsace
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d